Sofias første tur til København

16118370_10209792138894776_2114341451_n

Tilbage i december måned lige op til jul tog Jeppe og jeg til København for første gang med lille Sofia. Jeppe havde en hel uge fri lige op til jul og i stedet for bare at være hjemme, ville vi gerne på en lille tur, hvor vi kunne hygge lidt ekstra og komme ekstra meget i julestemning. Det er klart, at vi var liiiiidt nervøse over så lang en rejse med en lille pige på kun 3 mdr., men det skulle have et skud og så måtte vi se, om det så blev første eller sidste gang 😉 Vi var så heldige, at vi havde fået orange billetter derover, dvs. det slet ikke kunne betale sig for os at tage bilen, selvom det på nogle områder havde været rart.

Vi skulle med toget tidligt morgen omkring kl. 7.30, så vi allerede kunne være derovre til formiddag. Turen derover gik over alt forventning. Sofia sov igennem hele togturen, så det var jo en kæmpe succes og Jeppe og jeg kunne derfor slappe af på rejsen. Hurra for et godt sovehjerte. Da vi ankom til København var der 5 timer til vi kunne tjekke ind på vores hotel og Sofia begyndte så småt at vågne. Derfor gik vi som det første ind på en Baresso for lige at få givet Sofia en tør ble, give hende lidt at spise og generelt blive hygget lidt om, inden vi skulle videre. Det passede lige med at vi var der i 5 kvarter og så var det tid til Sofias middagslur, som normalt altid strækker sig over 3-4 timer. Helt perfekt, eftersom vi nu havde knap 4 timer, vi skulle have til at gå.

Timerne fik vi ellers til at gå med en god lang gåtur på godt 4 timer. Vi fik set strøget og alle de mange juleboder, der virkelig fik en i julestemning, Nyhavn og den flotte juleudsmykning på Hotel D’angleterre. Herefter var det så tid til at gå tilbage til vores hotel og checke ind.

Vi havde booket værelse på First Hotel Mayfair, som ligger på Helgolandsgade 3, lige bag banegården og derfor rigtig dejlig centralt. Beliggenheden passede os helt perfekt, både fordi vi havde planer om en tur i Tivoli om aftenen, som også kun lå ganske få minutter derfra og fordi det bare var dejligt nemt dagen efter, når vi igen skulle hjem. Vi checkede ind kl. 15 og fik en særdeles god og professionel betjening i receptionen, hvor vi kort blev vist rundt og efterfølgende fik udleveret værelse. Vi fik alle de nødvendige informationer ved check-in, da vi på forhånd havde bestilt aftensmad på restauranten Boston Grill, som hører til hotellet samt morgenmad dagen efter.

Da vi åbnede døren ind til vores overraskende store hotelværelse fik vi hurtigt fornemmelsen af en utrolig hyggelig og afslappet stemning. Farverne på værelset, skråvæggene, den ældre stil og det dæmpede lys gav den oplevelse, at man kun kunne føle sig godt tilpas. Der lå endda morgenkåber og hjemmesko på sengen til os, så vi rigtig kunne føle os hjemme. Værelset indeholdt alt, hvad vi havde brug for. Ved reservationen havde vi oplyst, at vi havde Sofia med, hvorfor de havde været så søde at stille en tremmeseng til rådighed. Sofia fik dog lov til at ligge hos os oppe i sengen, da det i øjeblikket også er hverdagen herhjemme 😉

Efter 3 timer på hotelværelset, hvor vi havde fået slappet af, aktiveret Sofia med motorik og leg og set julekalender var det tid til aftensmad. Vi var på forhånd lidt spændte på aftensmaden, eftersom vi havde valgt at spise på hotellet, for lad os være ærlige. Hotelmad er måske ikke altid lige det bedste – bortset fra morgenmaden, som normal vis altid er ret lækker – hvor meget kan man lige ødelægge æg, bacon, brød, pålæg og lign. Det skulle dog vise sig at vi blev meget overrasket.

Jeppe bestilte en T-bone steak og jeg bestilte en New York Strip. Imellemtiden fik vi serveret det lækreste brød, som på mange måder også mindede om en slags kage, med en skøn saltsmør til. Allerede her fik vi slået benene lidt væk under os og da tallerknen var tom ville vi ønske, at der var mere. Men så kom vores mad. Begge bøffer var med pommes frites og bearnaisesauce og jeg siger jer .. Det var det lækreste mad vi havde fået meget længe. Bøfferne var stegt til perfektion og smeltede bare på tungen, pommes frites var sprøde og saftige og smagte bare vanvittig godt med tilpas saltning og ift saucen var der heller ingenting at sætte en finger på. Betjeningen var igen i top, glassene var på intet tidspunkt tomme og de fulgte op på om maden levede op til vores forventninger. Mens vi spiste lå Sofia lige så pænt ved siden af os i liften og bare kiggede på den flotte belysning og observerede omgivelserne. En helt perfekt middag og faktisk første gang Jeppe og jeg havde spist ude siden vi fik Sofia.

Efter den lækre middag var mørket faldt på. Vi gik op på værelset og fik Sofia spist af, tog overtøj på og så bevægede vi os over i Tivoli, da vi ønskede at se deres juleudstilling, hvilken vi mente først kom til sin fulde ret om aftenen. Menneskemængden derinde var gudskelov rigtig passende, særligt når man havde en barnevogn med og wauw en udstilling. Den burde alle se. Det var så gennemført det hele og hvis man ikke var i julestemning inden man kom derind, så var man det i hvert fald derinde og efterfølgende. Vi fik gået en masse derinde, kærestehygget med den dygtigste baby i barnevognen og set hver en krog af Tivoli samt set forskellige ‘shows’ ude på vandet og det var bare en perfekt afslutning på en rigtig god dag.

Næste morgen vækkede Sofia os kl. 9 og efter hun så havde fået noget mad var det vores tur til at gå i krig i morgenmadbuffeten. Der manglede absolut intet. Der var boller, rundstykker, rugbrød, croissanter, diverse pålæg, scrambled eggs, hårdkogte æg, blødkogte æg, bacon, pølser, pandekager, frisk frugt, rødbedesmoothies, yoghurt med divese toppings, kaffe-the osv. Vi gik i hvert fald derfra med fyldte og tilfredse maver og igen var der intet at sætte en finger på. Der er absolut ingen tvivl. Når vi fremover besøger København og skal overnatte på hotel, så bliver det på First Hotel Mayfair. De får mine aller bedste anbefalinger.

Herefter skulle vi mødes med min veninde Alexandra og hendes kæreste Lasse, nu hvor vi endelig var i København. Det var første gang at Jeppe mødte Alexandra og Lasse og det var første gang jeg mødte Lasse, men snakken gik over al forventning og vi blev enige om, at vi helt sikkert måtte ses igen her i det nye år, denne gang hjemme hos os i lille Horsens. Sofia charmede sig som sædvanlig ind på dem og vi fik vist lagt lidt af et press på Lasse 😉

Kl. 15 tog vi toget tilbage til Horsens igen og Sofia opførte sig endnu en gang eksemplarisk. Vi kunne ikke have ønsket os en bedre rejsemakker. Vi endte med at have to helt fantastiske dage væk fra alt hvad vi kender herhjemme og så var vi SÅ klar til julen.